Ciele a poslanie
Cieľom výchovy a vzdelávania podľa Štátneho vzdelávacieho programu ISCED 0 je:
- Dosiahnuť optimálnu perceptuálno – motorickú, kognitívnu a citovo – sociálnu úroveň ako základ pripravenosti na školské vzdelávanie a na život v spoločnosti.
- Napĺňať potrebu dieťaťa po sociálnom kontakte s rovesníkmi.
- Uľahčiť dieťaťu plynulú adaptáciu na zmenené prostredie.
- Podporiť vzťah dieťaťa k poznávaniu a učeniu hrou.
- Rozvíjať cieľavedome, systematicky a v tvorivej atmosfére osobnosť dieťaťa v psychomotorickej, poznávacej, sociálnej, emocionálnej a morálnej oblasti.
- Prihliadať na rôzne sociokultúrne a socioekonomické zázemie dieťaťa.
- Posilňovať úctu k rodičom, ku kultúrnym a národným hodnotám a tradíciám štátu, k štátnemu jazyku, k materinskému jazyku a k svojej vlastnej kultúre.
- Získať a posilňovať úctu k ľudským právam a základným slobodám.
- Pripraviť sa na život v slobodnej spoločnosti v duchu porozumenia, znášanlivosti, tolerancie, rovnosti pohlaví a priateľstva medzi národmi, národnostnými a etnickými skupinami a cirkvami a náboženskými spoločenstvami.
- Naučiť sa rozvíjať a kultivovať svoju osobnosť, pripraviť sa na celoživotné vzdelávanie, naučiť sa kooperovať v skupine, kolektíve a preberať na seba primeranú zodpovednosť, naučiť sa chrániť svoje zdravie vrátane využitia zdravej výživy a chrániť životné prostredie.
- Naučiť sa rešpektovať všeľudské etické hodnoty.
Cieľom výchovy a vzdelávania podľa Školského vzdelávacieho programu „ Vrškárik “ je umožniť dieťaťu:
- Získať vzdelanie podľa „školského zákona„ (zákon č. 245/2008 o výchove a vzdelávaní a o zmene niektorých zákonov).
- Získať kompetencie, a to najmä v oblasti komunikačných schopností, ústnych spôsobilostí a písomných spôsobilostí, využívania informačno – komunikačných technológií, komunikácie v štátnom jazyku, materinskom jazyku a cudzom jazyku, matematickej gramotnosti, a kompetencie v oblasti technických prírodných vied a technológií, k celoživotnému učeniu, sociálne kompetencie a občianske kompetencie.
- Naučiť sa správne identifikovať a analyzovať problémy a navrhovať ich riešenia a vedieť ich riešiť.
- Rozvíjať manuálne zručnosti, tvorivé, umelecké psychomotorické schopnosti, aktuálne poznatky a pracovať s nimi na praktických cvičeniach v oblastiach súvisiacich s nadväzujúcim vzdelávaním alebo s aktuálnymi požiadavkami na trhu práce.
- Posilňovať úctu k rodičom a ostatným osobám , ku kultúrnym a národným hodnotám a tradíciám štátu, ktorého je občanom , k štátnemu jazyku, k materinskému jazyku a k svojej vlastnej kultúre.
- Získať a posilňovať úctu k ľudským právam a základným slobodám a zásadám ustanoveným v Dohovore o ochrane ľudských práv a základných slobôd.
- Pripraviť sa na zodpovedný život v slobodnej spoločnosti, v duchu porozumenia a znášanlivosti, rovnosti muža a ženy, priateľstva medzi národmi, národnými a etnickými skupinami a náboženskej tolerancie.
- Naučiť sa rozvíjať a kultivovať svoju osobnosť a celoživotne sa vzdelávať, pracovať v skupine a preberať na seba zodpovednosť.
- Naučiť sa kontrolovať a regulovať svoje správanie, starať sa o chrániť svoje zdravie vrátane zdravej výživy a životné prostredie a rešpektovať všeľudské etické hodnoty.
- Získať všetky informácie o právach dieťaťa a spôsobilosť na ich uplatnenie
Ukážky z denných činností
Denné činnosti sú spracované v dennom poriadku, ktorý zohľadňuje vyvážené striedanie činností, dodržiava zásady zdravej životosprávy, vytvára časový priestor na hru a učenie dieťaťa, dodržiava stanovený čas na činnosti zabezpečujúce životosprávu.
Súčasťou denného poriadku sú: hry a hrové činnosti, pohybové a relaxačné cvičenia, pobyt vonku, odpočinok, činnosti zabezpečujúce životosprávu.
- Hry a hrové činnosti : sú spontánne alebo učiteľkou navodzované hry a hrové aktivity detí. Môžu sa zaradiť aj 2 – 3 krát denne. Súčasťou HHČ sú vopred plánované edukačné aktivity.
- Pohybové a relaxačné cvičenia: obsahujú zdravotné cviky, relaxačné a dychové cvičenia. Realizujú sa každý deň v určitom čase (pred jedlom). Patria k plánovaným aktivitám.
- Pobyt vonku: obsahuje pohybové aktivity detí, vychádzky, edukačné aktivity, …Realizuje sa každý deň a zaraďuje sa 2 krát počas dňa (2 hodiny dopoludnia, popoludní), v jarných a letných mesiacoch sa PV upravuje vzhľadom na počasie . nemusí sa uskutočniť v prípade nepriaznivých klimatických podmienok.
- Odpočinok: realizuje sa podľa potrieb detí
- Činnosti zabezpečujúce životosprávu: realizujú sa v pevne stanovenom čase (3 hodiny medzi jedlami).
- Edukačná aktivita: je navodená učiteľom, je cieľavedomá, systematická, zmysluplná, konkrétna výchovno – vzdelávacia činnosť. Je organizačnou súčasťou denného poriadku. Zahŕňa spontánne i zámerné učenie. učiteľ využíva situačné Časové trvanie EA rešpektuje potreby detí a možnú dĺžku udržania pozornosti detí (vývinové osobitosti a zákonitosti psychohygieny). EA nesmie deti preťažovať. Realizuje sa v priebehu HHČ, ako samostatná organizačná forma, v rámci PV. EA sa realizuje : (formy práce) v skupine detí, frontálne, individuálne.
Denný poriadok
Triedy | HHČ, PRC,
EA, PV |
Desiata | Obed | Olovrant | Poradie |
kvetinky | 08.45 | 11.45 | 14.45 | 1. smena | |
myšičky | 08.30 | 11.30 | 14.30 | 1. smena | |
slniečka | 09.00 | 12.00 | 15.00 | 2. smena | |
včielky | 09.15 | 12.15 | 15.15 | 2. smena |
Dĺžka stravovania jednotlivých tried je minimálne 15 minút.
HHČ – Hry a hrové činnosti
PRC – Pohybové a relaxačné cvičenia
EA – Edukačné aktivity
PV – Pobyt vonku